zondag 18 januari 2009


Becoming a critical websearcher

Auteur: Amber Walraven
Rapportagedatum: december 2008

Scholieren maken meer en meer gebruik van bronnen van internet voor het vinden van informatie. Uit het proefschrift 'Becoming a critical websearcher' van Amber Walraven blijkt dat vwo leerlingen hun bronnen zelden kritisch evalueren. Ze kijken vooral of de informatie in het Nederlands is, of de site snel een antwoord geeft op hun vraag en of de site er leuk uit ziet. De lessenseries die Walraven samen met docenten ontwikkelde, hielp leerlingen kritischer naar bronnen te kijken. Walraven pleit er dan ook voor om meer aandacht te besteden aan zogenaamde 'google-lessen'. Niet als apart vak, maar als onderdeel van bestaande vakken.

Bronvermelding:
KENNISNET, Becoming a critical websearcher, internet, 18 januari, 2009.
(http://onderzoek.kennisnet.nl/onderzoeken/rendement/cluster3/websearcher)

Mijn mening
Ik heb dit artikel aan mijn blog toegevoegd, omdat het handelt over een zeer actueel onderwerp. Het is belangrijk dat de kinderen leren kritisch te zijn t.o.v. de media en het internetgebruik. Daarom vind je bij mijn links een interessante website die leerkrachten helpt bij het maken van lessen rond 'kritisch staan t.o.v. media en internetgebruik'.

Geen opmerkingen: