Dit kwartet gebruikte ik in de lessen Frans toen ik werkte rond het thema 'kledij'. De kinderen verwerken op een speelse manier de leerinhoud en oefenen hun mondeling taalgebruik in!
kwartet kledij
zaterdag 14 maart 2009
Sensibiliseringscamapge
Op de blog van Evy De Burger vond ik een zeer uitgebreide sensibiliseringscampagne over internetgebruik. Mijn eigen sensibiliseringscampagne is enkel naar de leerlingen gericht. Ik vind het knap dat zij zich ook tot de ouders richt. Het is inderdaad zeer belangrijk dat de ouders hun kinderen behoeden voor het gebruik van internet. Uiteindelijk zijn het de ouders die thuis aanwezig zijn wanneer hun kind het internet gebruikt. Deze tip van Evy neem ik zeker mee naar de schoolpraktijk!
De handleiding voor de leerkracht en de ouders en het werkboek voor de kinderen zijn heel verzorgd en aantrekkelijk. Het materiaal is zeer uitgebreid. Je kan er meteen mee aan de slag in de lagere school. Wat ik ook heel interessant vind, is dat Evy het onderwerp aanpakt in verschillende leergebieden. De werkbundel voor de kinderen is heel kindgericht. De werkvormen zijn gevarieerd en motiverend. Met dit materiaal en deze werkvormen kan de betrokkenheid van de leerlingen alleen maar hoog zijn!
De handleiding voor de leerkracht en de ouders en het werkboek voor de kinderen zijn heel verzorgd en aantrekkelijk. Het materiaal is zeer uitgebreid. Je kan er meteen mee aan de slag in de lagere school. Wat ik ook heel interessant vind, is dat Evy het onderwerp aanpakt in verschillende leergebieden. De werkbundel voor de kinderen is heel kindgericht. De werkvormen zijn gevarieerd en motiverend. Met dit materiaal en deze werkvormen kan de betrokkenheid van de leerlingen alleen maar hoog zijn!
Piraterij
Op de blog van Caroline D'hondt en Sofie Delembaerde vond ik heel interessant lesmateriaal rond piraterij. Het is belangrijk dat de kinderen op de hoogte zijn van wat dit inhoudt. Ze kennen waarschijnlijk mensen die films, liedjes, ... downloaden van het internet. Maar vaak weten ze niet dat dit illegaal is. Daarom zou ik dit onderwerp zeker aan bod laten komen in de lessen ICT in de derde graad. De kinderen worden vaak met piraterij geconfronteerd, maar zijn zich hier niet altijd van bewust.
Caroline en Sofie hebben dit onderwerp heel uitgebreid besproken. Je vindt heel verschillende werkvormen terug, zoals: een filmpje bekijken, een camapgneposter maken, een interview afnemen, een krantenartikel schrijven, ... Deze werkvormen zou ik zeker ook eens willen uittesten met kinderen van de derde graad. Ik vind het heel knap dat ze dit onderwerp ruimer hebben gezien dan enkel ICT. Zij integreren het onderwerp ook in de lessen beeld en Nederlands. Voor de leerlingen is dit ook heel motiverend!
Caroline en Sofie hebben dit onderwerp heel uitgebreid besproken. Je vindt heel verschillende werkvormen terug, zoals: een filmpje bekijken, een camapgneposter maken, een interview afnemen, een krantenartikel schrijven, ... Deze werkvormen zou ik zeker ook eens willen uittesten met kinderen van de derde graad. Ik vind het heel knap dat ze dit onderwerp ruimer hebben gezien dan enkel ICT. Zij integreren het onderwerp ook in de lessen beeld en Nederlands. Voor de leerlingen is dit ook heel motiverend!
Help, een virus!
De powerpoint 'Help, een virus!' vond ik terug op de website van Liesbeth Baeyens. Ik vind dat de kinderen van de lagere school zeker op de hoogte moeten worden gebracht van de gevaren van computervirussen. Hoe vroeger ze hier mee leren omgaan, hoe meer rekening ze er mee zullen houden.
Er zitten hele leuke opdrachten in de presentatie van Liesbeth. De stellingen die ze gebruikt laten de kinderen echt nadenken over hun eigen handelen. Ook de verwerkingsopdrachten zijn heel motiverend en origineel. Het is leuk dat de kinderen zelf één van de drie opdrachten mogen kiezen.
Wat ik wel jammer vind, is de vele informatie die in de powerpoint zit. Ik vrees dat de voorstelling na een tijdje saai zal worden voor de kinderen. Ik zou proberen om voor iets meer interactie te zorgen. Natuurlijk weet ik niet hoe zij de presentatie naar de kinderen toe zal brengen.
Er zitten hele leuke opdrachten in de presentatie van Liesbeth. De stellingen die ze gebruikt laten de kinderen echt nadenken over hun eigen handelen. Ook de verwerkingsopdrachten zijn heel motiverend en origineel. Het is leuk dat de kinderen zelf één van de drie opdrachten mogen kiezen.
Wat ik wel jammer vind, is de vele informatie die in de powerpoint zit. Ik vrees dat de voorstelling na een tijdje saai zal worden voor de kinderen. Ik zou proberen om voor iets meer interactie te zorgen. Natuurlijk weet ik niet hoe zij de presentatie naar de kinderen toe zal brengen.
donderdag 12 maart 2009
Interessante links
http://delicious.com/eveliendevuyst
Op deze site vind je interessante links die je kan gebruiken als leerkracht in de lagere school.
Op deze site vind je interessante links die je kan gebruiken als leerkracht in de lagere school.
Het kindernieuws
Dit is een voorbeeld van hoe je de actualiteit in jouw klas kan integreren. Kinderen die de actualiteit moeten verzorgen kunnen werken met een headset en het programma 'Audacity'. Ze leren meer over de actualiteit en oefenen hun ICT-vaardigheden. Dat zijn twee vliegen in één klap! Het is wel belangrijk dat de werking van het programma duidelijk aan de kinderen wordt uitgelegd.
Abonneren op:
Posts (Atom)